De rol van de media op de woningmarkt: hoe nieuws de huizenprijzen beïnvloedt
- Makelaarshuis Helmond

- 7 dagen geleden
- 3 minuten om te lezen

De woningmarkt is al jaren hét gesprek van de dag. “De prijzen stijgen weer!”, “Er is een tekort aan woningen!”, “Kopers staan in de rij!” het zijn kreten die we regelmatig in de media voorbij zien komen. Maar hoe waar zijn deze berichten eigenlijk? En wat doet dit nieuws met het gedrag van kopers en verkopers?
Als makelaar in Helmond heb ik deze golfbewegingen van dichtbij meegemaakt. De invloed van de media op de woningmarkt is veel groter dan de meeste mensen beseffen.
Van hysterie naar realiteit
Een paar jaar geleden leek de woningmarkt wel een gekkenhuis. Woningen werden soms al verkocht voordat ze überhaupt online stonden. Kopers belden direct met biedingen, nog voordat er een bezichtiging gepland was.
Ik herinner me nog goed dat tijdens bezichtigingen kopers mij vroegen:
“Het is druk hè, makelaar? Wat moeten we bieden om kans te maken?”
Nog voordat ik kon antwoorden, boden ze al tienduizenden euro’s boven de vraagprijs. Zonder bouwkundige keuring, zonder voorbehoud van financiering puur uit angst om achter het net te vissen.
Die angst werd gevoed door het nieuws. Artikelen en tv-programma’s die dagelijks herhaalden dat “de woningmarkt overspannen is” en “huizen als warme broodjes over de toonbank gaan”.
Het resultaat? Een zichzelf versterkende spiraal waarin gevoel, niet gezond verstand, de boventoon voerde.
De macht van sentiment
De media kunnen de stemming op de woningmarkt letterlijk sturen. Positieve berichten zorgen voor meer vraag, en dus hogere prijzen. Negatief nieuws zorgt juist voor twijfel, waardoor kopers afwachten en verkopers hun verwachtingen bijstellen.
Toch wordt er in de berichtgeving vaak weinig nuance aangebracht. Een landelijke gemiddelde woningprijs van €467.000 zegt bijvoorbeeld niets over de markt in Helmond of Brabant. Want als in één kwartaal vooral villa’s zijn verkocht, ligt het “gemiddelde” veel hoger dan wat de meeste mensen daadwerkelijk kopen: rijwoningen en tweekappers. Kortom: gemiddelde cijfers geven geen realistisch beeld van de lokale woningmarkt.
De huidige stand van zaken
Waar media blijven herhalen dat de markt “krap” is, zien we in de praktijk juist een groeiend aanbod. Er staan inmiddels weer bijna 90.000 woningen te koop, terwijl dat er een tijd geleden nog geen 55.000 waren.
De rijen voor de deur zijn verdwenen, kopers nemen weer de tijd om te vergelijken, en belangrijker nog onderhandelen is weer mogelijk. Goed nieuws voor wie met gezond verstand een huis wil kopen of verkopen. De markt normaliseert.
Terug naar de echte waarde
Het is tijd om weer te kijken naar wat een woning écht waard is niet wat iemand bereid is te betalen uit angst om mis te grijpen. De media hebben lang de toon gezet met sensationele koppen, maar als koper of verkoper doe je er goed aan om verder te kijken dan de headlines. Praat met een lokale makelaar in Helmond die de markt van binnenuit kent. Een woning kopen of verkopen is geen spel van emotie, maar een beslissing gebaseerd op feiten, locatie, onderhoud en waarde.
Conclusie: vertrouw niet blind op het nieuws
De woningmarkt is geen landelijk gemiddelde, maar een verzameling van lokale markten elk met hun eigen dynamiek. In Helmond, bijvoorbeeld, zien we nu juist meer evenwicht tussen vraag en aanbod.
Laat je dus niet leiden door paniekberichten of overdreven optimisme in de media. Baseer je beslissingen op echte cijfers, lokale kennis en gezond verstand.
Wil je een echte no nonsens waarde van je woning weten? En als je wilt weten wat jouw woning écht waard is niet volgens de krant, maar volgens de markt in Helmond dan helpen we je graag verder.




Opmerkingen